Vestby tar i bruk digital innbyggerdialog

Vestby kommune ser frem til en tettere kommunikasjon mellom innbyggere og hjemmesykepleien. I slutten av september i år blir Digihelse (meldinger og kalender på helsenorge.no Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.) åpnet for innbyggere som har tjenesten hjemmesykepleie i Vestby kommune. Meldingene kommer direkte inn i den elektroniske pasientjournalen (EPJ).
Helsenorge.no er en sikker kanal for å utveksle informasjon.
Digital innbyggerdialog, hva er det ?
Nettstedet helsenorge.no er din digitale inngang til en samlet helse- og omsorgstjeneste. Her får du informasjon og tjenester som hjelper deg å følge opp egen helse.
Ved å logge inn på helsenorge.no kan brukerne se avtaler de har med helsetjenestene i kommunen, for eksempel besøk fra hjemmesykepleien. De kan også avlyse besøk som ikke passer. Avbestillingene registreres direkte i kommunens elektroniske pasientjournal (EPJ).
På denne måten blir det enklere for brukerne å planlegge sin hverdag. Samtidig kan kommunen motta færre henvendelser på telefon, og hjemmetjenesten kan unngå mange bomturer.
Slik kommer du i gang med digital innbyggerdialog
Du logger deg inn på helsenorge.no Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.
Av hensyn til sikkerhet, må du bruke bankID eller tilsvarende når du logger inn
For å bruke tilbudet må du ved innlogging akseptere bruksvilkårene
Fra du aksepterer bruksvilkårene vil det ta en dag før du kan bruke det nye tilbudet på helsenorge.no
Få hjelp av pårørende
Det er mulig å gi andre fullmakt til å bruke tilbudet på vegne av deg. Dette kan også gjøres på helsenorge.no. Du bestemmer selv hvilke personer du ønsker å gi fullmakt til.
Tjenester på helsenorge.no
På helsenorge.no kan du
Sende og motta meldinger fra helse- og omsorgstjenestene i kommunen
Se avtaler om hjemmebesøk
Får varsler om utførte hjemmebesøk på tekstmelding eller e-post
Hvorfor ta i bruk digital innbyggerdialog?
Dette tilbudet skal sikre at du som mottar tjenesten fra kommunen eller er pårørende
Enklere kan ha kontakt om det som er viktig for deg
Slipper telefonkø
Kan skrive og lese meldinger når og hvor det passer for deg
Har oversikt over hva du mottar av hjelp og enklere kan planlegge hverdagen
Kan gi beskjed når det er nødvendig å endre eller avbestille avtaler
Hva skjer med meldingene?
Meldingen du sender på helsenorge.no Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. kan erstatte beskjed og spørsmål som du hittil bare har gjort per telefon, papir eller andre måter.
Når du henvender deg til helse- og omsorgstjenesten i din kommune via helsenorge.no vil de svar via helsenorge.no
Du kan forvente å få svar første virkedag etter at du har sendt en melding
Meldingene fra deg blir bare lest av ansatte i helse - og omsorgstjenesten som har lov til å se opplysninger om deg.
Du vil få varsel om nye meldinger til deg på tekstmelding eller e-post, avhending av hva du foretrekker.
Se hvordan løsningen fungerer, i filmene om Astrid og Christian:
Sist oppdatert