Trafikksikkerhet starter i hagen: Klipp hekker og busker

Med høstmørket i anmarsj, etterfulgt av vinter og snø, så er god sikt og åpne veier viktig for trygg trafikk. For tiden får vi en del henvendelser som gjelder utfordringer med frisikt og fremkommelighet. Vi ønsker derfor å minne om at alle må ta ansvar for å holde vegetasjonen på sin eiendom i sjakk.

Om du eier eller disponerer en eiendom med avkjørsel til vei eller gang- og sykkelvei, har du ansvar for å sørge for fri sikt ved din avkjørsel og mot veikryss. Du må sørge for at gjerder og beplantning er så lav at alle kan gå, sykle og kjøre trygt forbi eiendommen din.

Les mer detaljert om kravene til klipping av vegetasjon og hvordan utformingen kan se ut i ulike situasjoner her: Klipp hekk og busker. Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

 

Trær, busker og hekker som vokser ut mot vei, fortau eller gang- og sykkelvei kan utgjøre en betydelig fare for både bilister og myke trafikanter. Vegetasjon må klippes slik at den ikke hindrer frisikt eller tvinger fotgjengere ut i veibanen. Frisikt er avgjørende for at små barn og andre trafikanter skal være synlige for bilister og syklister.

I tillegg må vegetasjon ikke skjule trafikkskilt, veinavnskilt, signalanlegg eller gatelys. Greiner som henger ut i veibanen kan hindre både utrykningskjøretøy, renovasjonsbiler og vedlikeholdsmaskiner. Kommunen oppfordrer derfor alle huseiere til å rydde opp etter klipping og fjerne knekte greiner.

Tiltaket er en del av kommunens arbeid for å sikre trygg ferdsel og god fremkommelighet for alle – fra rullestolbrukere til renovasjonsarbeidere.

 

Ser du vegetasjon på kommunal eiendom som hindrer fri sikt, så kan du melde det inn her: DriftWeb. Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

 

Relatert:

Klipping av vegetasjon - Vestby kommune

Sist oppdatert

Fant du det du var på jakt etter?