Brukerundersøkelser i pleie- og omsorgstjenestene

Innbyggere og pårørende gir gode tilbakemeldinger.

Vestby kommune har gjennomført brukerundersøkelser ved Vestby sykehjem, Solhøy omsorgsboliger og i hjemmetjenesten våren 2026. Resultatene viser at både beboere og pårørende i hovedsak er tilfredse med tjenestene de mottar. Samtidig gir undersøkelsen viktige innspill til hva kommunen kan forbedre videre.

Kilde: Brukerundersøkelser Pleie og omsorg 2026 (bedrekommune.no) pdf, 99 kB, åpnes i nytt vindu.

Kort oppsummert

  • Høy trivsel blant beboere
    • Flertallet oppgir at de trives med både ansatte og bosituasjon
    • De fleste opplever å få hjelpen de trenger
  • God kvalitet på tjenestene
    • Pårørende vurderer kvaliteten som god
    • Sykehjemmet scorer over landsgjennomsnittet i helhetsvurdering
  • Respekt og trygghet
    • Mange opplever å bli behandlet med respekt
    • De fleste føler seg trygge på at de får hjelp når de trenger det
  • Forbedringsområder
    • Lav deltakelse i hjemmetjenesten gir usikre resultater. Lav deltagelse skyldes trolig digital utsendelse av undersøkelsen for første gang. Vi tar dette til etterretning og vil heretter gjennomføre undersøkelsen slik vi har gjort tidligere, for å sikre at våre brukere av tjenestene får gitt sine tilbakemeldinger.
    • Behov for tydeligere forventningsavklaringer, særlig ved Solhøy
    • Aktivitetstilbud benyttes i mindre grad enn ønsket

Konklusjon

Brukerundersøkelsen viser at Vestby kommune i hovedsak leverer trygge og gode helse- og omsorgstjenester, med høy grad av tilfredshet blant både beboere og pårørende. Samtidig gir tilbakemeldingene et godt grunnlag for videre utvikling, særlig innen kommunikasjon, forventningsavklaringer og økt deltakelse i aktiviteter.

Sist oppdatert

Fant du det du var på jakt etter?