Gode tips - byggkvalitet
Vi anbefaler at du følger Direktoratet for byggkvalitet sin veileder slik at du sender inn en komplett søknad. Dette kan spare både tid og penger.
Hva kan du bygge selv?
Denne siden handler om hvordan du selv søker på mindre byggeprosjekter, for eksempel garasje, tilbygg, fasadeendring og lignende.
Les mer på denne siden:
Hvilke regler gjelder for din eiendom?
Du kan finne all informasjon om din eiendom og hva du kan bygge i kartet på denne siden:
Her finner du ut hva du har anledning til å bygge. Husk at du må holde deg innenfor det som kalles tillatt grad av utnytting. Det bestemmer hvor stor del av eiendommen du har lov å bygge på.
Bruk denne veilederen fra Direktoratet for byggkvalitet (DIBK) for å være sikker på at du ikke bygger for stort:
Målereglene finner du i denne veilederen fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet:
Hvis du planlegger å gjøre noe som ikke samsvarer med reguleringsbestemmelsene, må du søke om dispensasjon.
Les mer i denne veilederen:
Nabovarsel - Du må varsle naboene
Før du kan sende inn søknaden til oss, må du varsle naboer og gjenboere. En nabo er en du deler grense med, og en gjenboer er en du hadde delt grense med om det ikke hadde vært for eksempel en vei, bekk, eller park mellom eiendommene.
Varsle naboene gjennom e-nabovarsel
Her «bestiller» du naboliste og sender ut varselet i en og samme prosess via Altinn.
Som alternativ til e-nabovarsel, kan du bestille naboliste fra e-torget:
Se mer informasjon på sidene til Direktoratet for byggkvalitet:
Hvis du ikke bruker e-nabovarsel, varsler du naboene med et av disse skjemaene
Du må sende søknaden innen ett år etter at naboene har fått varsel
Hvis du ikke rekker denne fristen, må du varsle naboene på nytt. Om du gjør endringer i søknaden etter du har varslet naboene, må du som regel varsle dem på nytt og vise endringene.
Søknaden skal inneholde disse dokumentene
Hvis du kan søke om byggearbeidene selv, skal søknaden normalt inneholde følgende dokumenter:
Sjekklister:
Sjekkliste med og uten ansvarsrett
Beskrivelse av tiltaket
Beskrivelsen skal gjøre det enkelt for saksbehandler å sette seg inn i hva du søker om.
Søknad om bruksendring
Hvis du skal søke om bruksendring, bruker du dette skjemaet:
Søknad om bruksendring eller søknad om bruksendring digitalt
Søknad om alle andre tiltak
For alle andre tiltak gjelder dette skjemaet:
Byggesøknad for deg som ønsker å bygge eller rive
Situasjonskart
Tegn inn det du skal bygge på et situasjonskart.
Du kan kjøpe situasjonskart på e-torget:
Søk opp adressen din og velg Kjøp situasjonskartpakke.
Nabovarsel
Du må også sende dokumentasjon på at naboene har mottatt varselet.
I tillegg skal du sende kopi av eventuelle nabomerknader, med dine kommentarer til merknadene.
Tegninger (fasade-, plan-, og snittegning) i målestokk og med mål skrevet på
I noen byggesaker må du også sende inn tegninger av eksisterende godkjent situasjon, dispensasjonssøknad og uttalelse/samtykke fra andre myndigheter.
Fyll ut søknaden
Digital søknad
Bransjen jobber med å utvikle digitale søknadsløsninger for privatpersoner. Foreløpig er det laget en digital løsning for søknad om bruksendring og nabovarsling. Link til løsningen finner du her: Tjenester for privatpersoner
Søknad via e-post eller på papir
Du finner søknadsskjemaer på siden til Direktoratet for byggkvalitet: Søknadsskjema
Send inn søknaden din til kommunen
Søknaden kan sendes på e-post til: post@vestby.kommune.no
Eller på papir til: Vestby kommune, byggesak, postboks 144, 1541 Vestby
Digital søknad
Bransjen jobber med å lage digitale søknadsløsninger for privatpersoner. Direktoratet for byggkvalitet (Dibk) har laget en løsning for søknad om bruksendring og nabovarsling. Prøv tjenestene her: Søknad om Bruksendring og digital nabovarsling.
Når får du svar på søknaden?
Som hovedregel er behandlingsfristen vår 3 uker for byggetiltak som er i tråd med regelverket og 12 uker for mer omfattende saker. Saksbehandlingstiden gjelder for komplette saker.
2 uker
- forhåndskonferanser
3 uker
- igangsettingstillatelser, midlertidige brukstillatelser
- ferdigattester
- byggetiltak der alle vilkår er oppfylt og det ikke er nødvendig med tillatelser fra andre myndigheter og lovverk
4 uker
- forespørsler
12 uker
- byggetiltak der det er nødvendig med tillatelser fra andre myndigheter og lovverk
rammetillatelse - saker hvor det er kommet inn nabomerknader
- dispensasjonssøknader
Ingen lovpålagt frist
- saker etter markaloven
Hvor mye koster det og hvordan betaler jeg?
Her finner du informasjon om gebyrene for behandling av byggesøknader:
Vestby kommunes gebyrregulativ
Du får tilsendt faktura på byggesaksgebyret etter at vedtaket er sendt.
Byggetillatelsen gjelder i tre år
Du må starte byggearbeidet innen tre år etter at byggetillatelse er gitt. Du vil ikke få innvilget utsettelse på en byggetillatelse.
Hvis byggetillatelsen går ut, må du søke på nytt. Etter at du har startet arbeidet, kan arbeidene ikke stå i bero i mer enn to år uten at du må søke om byggetillatelse på nytt.
Søk om ferdigattest
Hvis du har søkt om byggearbeidene selv, skal du sende inn søknad om ferdigattest. Byggeprosjektet kan først tas i bruk når kommunen har gitt ferdigattest.
Her finner du søknadsskjema:
For mindre tiltak trenger du normalt ikke å fylle ut alle punktene i skjemaet. Kryss av for om tiltaket tilfredsstiller kravene til ferdigattest, og om det er gjort søknadspliktige endringer etter at tillatelsen ble gitt. Hvis det ikke er gjort endringer, trenger du ikke legge ved dokumentasjon. Signér under Tiltakshaver.