Grensepåvisning og klarlegging av eksisterende grense

Vi klarlegger og måler inn eiendomsgrenser på eksisterende eiendom. Du kan bestille tjenesten hvis du har uklare grenser i marka, hvis eiendommen ligger med usikre grenser i kartet, eller hvis du ønsker å få markert grensepunktene på nytt.

Vi rekonstruerer, klarlegger og måler opp grensene i tråd med partenes påstander, og i samsvar med gjeldende målebrev, skylddelinger eller andre dokumenter som viser hvordan eiendommen er utformet. Eiendomsgrensene for din eiendom kan ikke sees på separat. Vi må se på grensene i en større sammenheng med naboeiendommer og i noen tilfeller et helt område. Det er stor forskjell på målekvaliteten på de enkelte eiendommene. Noen er opprettet for flere hundre år siden med datidens oppmålingsmetoder som skrittlengder, beskrivelser og målebånd, og noen er opprettet med dagens satellitt- og datateknologi (koordinater).

Partene må være enige om grenseforløpet. Hvis det ikke er enighet, kan ikke vi bestemme eller fastslå grensene mellom eiendommene. Er det nødvendig med en avklaring, må partene bringe saken inn for jordskifteretten eller vanlige domstoler.

En klarlegging og grensepåvisning gjennomføres ved en oppmålingsforretning etter reglene i matrikkelloven og matrikkelforskriften.

Klarlegging og grensepåvisning kan rekvireres (kreves) av hjemmelshaver, fester, advokater, kommune, fylkeskommune, stat eller andre som har fullmakt. I de tilfellene hvor det er et firma som er eier, skal personer med signaturrett i firmaattest rekvirere klarlegging av eksisterende grense.

  • Skjema for rekvisisjon om oppmålingsforretning (finner du under) for saker etter matrikkelloven.
  • Kartutsnitt hvor det er markert hvilke grensepunkter som skal klarlegges og påvises. Utskrift fra Vestbykart, målebrev og matrikkelkart, eller situasjonskart kan brukes.
  • Eventuelt annet dokument som beskriver grensen. (Skylddeling, målebrev eller matrikkelbrev)
  • Nabosamtykke for oppmålingsforretning (finner du under). Kan benyttes der aktuell grense er tidligere oppmålt og koordinatfestet, og rekvirenten får samtykke fra berørte naboer til at grensen settes ut og merkes uten at de er tilstede.

Når kommunen har mottatt rekvisisjonen, blir rekvirenten og naboer til aktuell grense innkalt til oppmålingsforretningen per brev minst 2 uker i forkant hvis ikke annet er avtalt. Hvis noen møter i stedet for de som er innkalt, må disse ha skriftlig fullmakt til dette. Det avholdes deretter en oppmålingsforretning over aktuell grense hvor partene bidrar til å påvise grensene i samsvar med målebrev og skyldelingsforretninger. Nye grensemerker blir satt ned i marka og koordinatbestemt.

Det skrives en protokoll der det framgår hvem som møtte, grensebeskrivelse, om det var enighet eller uenighet i påviste grenser, og andre forhold som kom opp under oppmålingsforretningen.

Etter oppmålingsforretningen registreres nye grensepunkt i matrikkelen (offisielt register for eiendom) og det skrives ut et matrikkelbrev for berørte eiendommer som sendes eierne. Partene gis 3 ukers klagefrist på gjennomføring av oppmålingsforretningen og matrikkelføringen.

Hvis bestillingen er mangelfull, vil du få et mangelbrev fra oss. Når bestillingen er komplett, skal det gjennomføres en oppmålingsforretning. Den skal gjennomføres innen 16 uker fra bestillingen er komplett.

Arbeidet med en klarlegging og grensepåvisning er gebyrbelagt.

Se kommunens gebyrregulativ under for kart- og oppmålingsarbeider.

Priser

Gebyr for planlegging, byggesaksbehandling, oppmålingsforretning og seksjonering (plan, bygg, geodata)

Relatert informasjon

Sist oppdatert

Fant du det du var på jakt etter?