Vilkår

Det er krav om formell oppmålingsforretning for å gjennomføre en grensejustering. Grensejusteringen skal ikke tinglyses, men det skal opprettes en grensejusteringsavtale hvor begge partene må signere.

Det er strenge krav for å få gjennomført en grensejustering. Disse vilkårene må oppfylles:

  • Arealet for hver av de involverte eiendommene kan bare økes eller reduseres med inntil 5 prosent, og maksimalt 500 m2.
  • En eiendom kan bare avgi areal som i sum ikke overstiger 20 prosent av eiendommens areal før justeringen.
  • Verdien på de involverte eiendommene skal ikke redusere eller økes med mer enn folketrygdens grunnbeløp.
  • Grensene kan ikke justeres i strid med planformål eller retningslinjer gitt i eller i medhold av annen lovgiving.
  • Kjøp av eiendom ved grensejustering må vurderes i forhold til konsesjonsloven.

Hvem kan rekvirere?

Grensejustering kan rekvireres av hjemmelshaver, fester, advokater, kommune, fylkeskommune, stat eller andre som har fullmakt. I de tilfellene hvor det er et firma som er eier, skal personer med signaturrett i hht. firmaattest rekvirere grensejustering.

Hva skal rekvisisjonen inneholde?

Rekvisisjon om grensejustering skal bestå av følgende:

  • Skjema for rekvisisjon av oppmålingsforretning for saker etter matrikkelloven.
  • Kartutsnitt hvor forslag til ny grense er tegnet inn. Utskrift fra Follokart, målebrev/matrikkelkart eller situasjonskart kan brukes.
  • Dokumentasjon på beregning av grad av utnytting.

Husk at alle hjemmelshavere av berørte eiendommer må signere rekvisisjonsskjema.

Saksgang

Når rekvisisjonen er registrert i kommunen, foretar vi en enkel gjennomgang av saken. Er det mangler eller saken ikke kan gjennomføres som grensejustering, orienterer vi om dette.

Dersom kriteriene for grensejustering er oppfylt vil varsel om tidspunkt for oppmålingsforretning bli sendt til hjemmelshavere samt berørte naboer til den aktuelle grensestrekningen. Varsel sendes minst to uker før oppmålingsforretningen finner sted. I oppmålingsforretningen føres en protokoll der det framgår hvem som møtte, grensebeskrivelse, om det var enighet/uenighet i påviste grenser og eventuelt andre forhold som kom opp under oppmålingsforretningen.

Etter at oppmålingsforretning er avholdt vil det bli utarbeidet matrikkelbrev for eiendommene som har fått endret grensen. Matrikkelbrevet blir oversendt søker/eier. Andre berørte parter underrettes i eget brev. Det er 3 ukers klagefrist på gjennomføring av oppmålingsforretningen og matrikkelføringen.

Gebyr

Arbeidet med en grensejustering er gebyrbelagt

Se kommunens gebyrregulativ for kart- og oppmålingsarbeider.